Thursday, November 22, 2007

”Outside eins eigen skugge”

Maktens evne til å se utenfor sin egen skygge er begrenset.

____KONCLUTION: AIG haf ein litl
____defect i venstr phantomic breyn-
____bark, ein noko for staerk production
____________af eigne picts.

Den mest overraskende tittelen på vårens kanonliste fra Litteraturfestivalen på Lillehammer var unektelig Øyvind Rimbereids diktsamling Solaris korrigert (2004). I selskap med blant andre Snorre Sturlason, Ludvig Holberg, Henrik Wergeland, Henrik Ibsen, Knut Hamsun, Sigrid Undset, Rolf Jacobsen og Dag Solstads mer eller mindre for lengst kanoniserte verker befinner spennende nok stavangermannens underlige fremtidsvisjon seg.
____Titteldiktet ”Solaris korrigert” er en merkelig tender og følsom beskrivelse av hvordan et altomfattende regime, som bringer tankene til 1984 og A Brave New World, omslutter og hemmer individer med egne kreative impulser. Vi følger tankene til en arbeider i 2480 i byen Stavgersand når han passer sine roboter, reflekterer over livet og bekymrer seg for hvordan regimet – ”EIN systm total” – styrer alt: ”all konstruction, production/ alle nummer, namn/ og ideo.” Menneskene som styrer dette kalles ”SKUGGER”. De lever for seg selv og beveger seg kun blant hverandre. De er ”novledg-humans”. Arbeideren er kritisk til deres opplyste enevelde:

________FOR aig spor:
____WAT er novledg ven
____ein ne veit og seer
____wat novledg mein og er
____________outside
____eins eigen skugge?

____Kunnskap er subjektivt; et regime med fullstendig kunnskap er umulig. Mot dette står det lyriske jeget med sine kreative evner. Med bilder, assosiasjoner og sammenligninger springer tankene hans videre og danner nye bilder og tanker. For eksempel har en oppdagelse gjort at man kan fotografere parallelle, døde universer, og stoffet de består av er så tynt at det kan passere gjennom vår verden, gjennom våre hjerner. Med utgangspunkt i dette tenker han videre: ”SOM om ein litl violetta ljus exist i/ kvar tank aig haf. EIN infinit possibilitet i all wat aig tenk kan.” Han innser sine tankers muligheter, og slik når det lyriske jegets språk utover grensene som er satt av regimet og samfunnet. Flekker utenfor skyggen belyses, og diagnosen fra skyggene er, herlig enkelt og reduserende formulert, ”ein noko for staerk production/ af eigne picts”.
____I dette nummerets kulturseksjon belyses det hvordan fenomener i kulturen befinner seg i et problematisk forhold til maktens skygge. Den offentlige støtten til jazz makter ikke å møte utøvernes reelle utfordringer. Kitsch-kunstnerne kritiserer hegemoniet fra det etablerte kunstmiljøet. Thomas Bernhard utviklet en litterær stil som skulle motarbeide sitt eget totalitære, østerrikske samfunn. Og norske tegneserier beveger seg frivillig inn som en litterær undersjanger og står derfor i fare for å spolere muligheten til å få status som egen kunstart.
____Mens disse artiklene naturligvis er skrevet på norsk, er språket i ”Solaris korrigert” smeltet sammen til en rytmisk og fintflytende kombinasjon av dansk, norsk, norrønt, tysk og engelsk. Når Rimbereid nedtegner dette ”nye” språket videreutvikler han samtidig diktets refleksjoner. Kanonjuryen på Lillehammer kalte det for et “språk mellom språkene”. Men kanskje det heller er et språk bortenfor språkene, fordi konstruksjonene og bildene utvider meningen og styrker den poetiske underliggjøringseffekten.
____For eksempel er vendingen ”for staerk production/ af eigne picts” påfallende enkelt formulert, samtidig som språket gir den en effekt av selv å være et nytt bilde. Slik formidler diktet dette klare, menneskelige imperativet mot regimer som griper inn i enkeltmenneskets handle- og tankefrihet på en nydelig og overbevisende måte. Forhåpentligvis kan også dette nummeret av Minervas kulturseksjon, ved produksjon av eigne picts, kaste et nytt, fiolett lys på kulturlivet.

Kristian Meisingset,
Kulturredaktør

Publisert som kulturleder i Minerva 03/07.

No comments: